Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6498| Title: | مداخلة تعدد الهوية وأبعادها؛ في رواية سأهبك غزالة لمالك حداد |
| Authors: | خشة, لبنى |
| Keywords: | الأدب الفرانكفوني الهوية التعدد التحول سأهبك غزالة مالك حداد |
| Issue Date: | 27-Oct-2025 |
| Publisher: | كلية الآداب و الحضارة الإسلامية |
| Citation: | مداخلة بالندوة العلمية الموسومة سؤال الهوية في الأدب الجزائري المهاجر |
| Abstract: | ينطلق هذا البحث من سؤال الهوية في الأدب الجزائري الفرانكفوني، ليبحث في النص السردي "سأهبك غزالة" لمالك حداد، عن خصوصية الهوية الجزائرية المكتوبة باللسان الفرنسي. وأبعادها الدلالية والثقافية وتحولاتها. ليطرح البحث جملة من الأسئلة بغية الكشف عن مفهوم الهوية في الرواية، وكيف تعددت؟ وما هي أبعادها الدلالية وتحولاتها؟ ووفق منهج ثقافي يستعين بآليات السيميائية سيكشف البحث عن الهوية الجزائرية في الأدب الفرانكفوني قصد تفسير الرموز والدوافع الداخلية التي تُشكِّل وعي الذات في النصThis research starts from the question of identity in Francophone Algerian literature, to search in the narrative text "I Will Give You a Gazelle" by Malek Haddad, for the specificity of Algerian identity written in French. Its semantic and cultural dimensions and transformations The research raises a number of questions in order to reveal the concept of identity in the novel, and how did it multiply? What are its semantic dimensions and transformations? According to a cultural approach that uses semiotic mechanisms, the search for Algerian identity in Francophone literature will reveal the purpose of interpreting the symbols and internal motives that shape self-awareness in the text. |
| Description: | ندوة علمية من تنظيم قسم اللغة العربية كلية الآداب والحضارة الإسلامية بملحقة الشيخ محمد بن عبد الكريم المغيلي |
| URI: | http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6498 |
| Appears in Collections: | أعمال الندوات والدورات التكوينية |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| لبنى خشة .pdf | 497,08 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.