Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/5980| Title: | قضية الإعراب ودواعي نفور المتعلمين منه |
| Other Titles: | The issue of Parsing (ʾIʿrāb) and Reasons for learners Alienation from it |
| Authors: | خيرة, قندسي |
| Keywords: | إعراب التلقي الدارس نحو لغة عربية Parsing reception learner grammar (Morph syntax) Arabic language |
| Issue Date: | 15-Mar-2024 |
| Publisher: | كلية أصول الدين جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية قسنطينة |
| Citation: | مقال منشور في مجلة المعيار |
| Series/Report no.: | مج.28، ع.2 (رت 76);ص.ص. 433-440 |
| Abstract: | بعد تدريس قواعد اللغة العربية ضرورة لا غنى عنها، لذا فإن هذه الدراسة تسعى لإبراز أهمية الإعراب لدى المتعلم هذا الأخير الذي جعل نجاحه في الامتحان موقوفا على فروع أخرى غيره، ومن هنا تساءلنا : ما هي أسباب تخوف الدارسين من الإعراب؟ ثم لماذا يجد جيل بأكمله – خاصة في العصر الحديث - صعوبة في المنحى الإعرابي ؟ هل المشكلة الاعرابية لها علاقة بالمعلمين وطريقة تعليمهم أم بالمتعلمين أنفسهم؟ Teaching Arabic grammar is an indispensable necessity, and hence the current study seeks to highlight its importance for learners, who try to rely on other language aspects other than in order to succeed in the exams. In light of this, we endeavor to answer the following questions: what are the reasons for students' aversion from such syntactic analysis? Then, why does an entire generation - especially in the modern era – find this syntactical orientation difficult? Is the problem related to teachers and their ways of teaching, or to learners themselves? |
| URI: | http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/5980 |
| ISSN: | 1112-4377 |
| Appears in Collections: | مجلة المعيار |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| الثورة-على-قـواعد-اللغـة-العـربية)قضية الإعراب ودواعي نفور المتعلمين منه.pdf | 1,22 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.