Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6014| Title: | استحداث المنصات الرقمية في قطاع التربية الوطنية " : فضاء الأولياء أنموذجا" |
| Other Titles: | he Creation of Digital Platforms in the National Education Sector: The "Parents' Space" as a model |
| Authors: | نادية, بن علجية |
| Keywords: | المنصات الرقمية الرقمنة المؤسسات التربوية فضاء الأولياء Digital platforms digitization educational institutions Parents' Space |
| Issue Date: | 1-Jun-2025 |
| Publisher: | كلية أصول الدين - جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية |
| Citation: | مقال منشور في مجلة المعيار |
| Series/Report no.: | مج. 29، ع. 3;ص.ص.657-670 |
| Abstract: | تهدف الدراسة إلى الوقوف على آخر المستجدات التي جاءت بها وزارة التربية الوطنية في إطار التخطيط الجيد والفعال لتحسين مختلف الخدمات التربوية، بالتعاون مع مختلف الشركاء التربويين وعلى رأسهم الأولياء باعتبارهم فاعلين تربويين اهتمت وزارة التربية الوطنية بإنشاء منصة رقمية خاصة بهذه الفئة تحت اسم " فضاء الأولياء بغية إشراكهم في العملية التعليمية والسماح لهم بمرافقة أبنائهم ومتابعة مسارهم الدراسي باستمرار على أساس أن هذه المنصة تحمل العديد من الأيقونات المهمة التي من شأنها أن تخفف على الولي عبء التنقل للمؤسسة التربوية، سواء في مرحلة التعليم الإبتدائي أو المتوسط أو الثانوي، كما تجنبه التغيب عن العمل من أجل الاستفسار أو متابعة نتائج وسلوكيات إبنه بالمدرسة توصلت نتائج الدراسة إلى تحديد أهمية وأهداف هذه المنصة المستحدثة، وإبراز فعالية هذه المنصة الرقمية في التواصل والتحاور الإلكتروني، وتعريف الولي بها The study aims to assess the latest developments introduced by the Ministry of National Education as part of effective and efficient planning to improve various educational services in collaboration with different educational partners, with parents being key stakeholders as well. The Ministry of National Education has created a digital platform specifically for parents under the name "Parents' Space" in order to involve them in the educational process and allow them to continuously monitor and accompany their children's academic journey. This platform includes many important features that reduce the burden on parents to travel to the educational institution, whether at the primary, middle, or secondary school level, and helps them avoid taking time off work to inquire about or follow up on their child's results or behavior. The study’s findings highlight the importance and objectives of this newly introduced platform, demonstrating its effectiveness in electronic communication and interaction, as well as familiarizing parents with it. |
| URI: | http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6014 |
| ISSN: | 1112-4377 |
| Appears in Collections: | مجلة المعيار |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| استحداث-المنصات-الرقمية-في-قطاع-التربية-الوطنية-_-فضاء-الأولياء-أنموذجا_.pdf | 1,82 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.