Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6032
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorسعيدة, ولطاف-
dc.date.accessioned2025-11-13T10:53:32Z-
dc.date.available2025-11-13T10:53:32Z-
dc.date.issued2024-09-15-
dc.identifier.citationمقال منشور في مجلة المعيارen_US
dc.identifier.issn1112 - 4377-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6032-
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى تقييم مدى تطبيق مبادئ الحوكمة الرشيدة (الشفافية، المشاركة، المساءلة، مكافحة الفساد وسيادة القانون، الكفاءة والفاعلية، العدالة) في المؤسسات التربوية الجزائرية وذلك من وجهة نظر الأساتذة، ومن أجل ذلك تم بناء مقياس يتكون من 34 فقرة، تم توزيعه على عينة حجمها ( 31 ) أستاذ وأستاذة ببعض ثانويات ولاية جيجل، تم اختيارهم بطريقة عشوائية، وتم الإعتماد في ذلك على المنهج الوصفي من أجل جمع البيانات وتحليلها، وأسفرت النتائج المتوصل إليها بعد معالجتها بأساليب إحصائية مناسبة عن وجود تطبيق لمبادئ الحوكمة الرشيدة بدرجة مرتفعة في المؤسسات محل الدراسة، كما توصلت إلى عدم وجود ف روق دالة إحصائيا بين متوسطي درجات الأساتذة نحو مدى تطبيق مبادئ الحوكمة الرشيدة تعزى لمتغير الخبرة المهنية This study aims to assess the implementation of good governance principles (transparency, participation, accountability, anti-corruption and rule of law, efficiency and effectiveness, justice) in Algerian educational institutions From the perspective of teachers. To achieve, a scale consisting of (34) items was constructed and distributed to a sample of (31) randomly selected teachers from some secondary schools in the wilaya of jijel. the descriptive method, used for both data collection and analysis, revealed a high degree of implementation of good governance principles in the institution under study. Additionally, on statistically significant difference were found between the teachers average scores regarding the extent of implementing good governance principles, attributed to the variable of professional experience.en_US
dc.description.sponsorshipكلية أصول الدينen_US
dc.publisher- كلية أصول الدين جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية - قسنطينةen_US
dc.relation.ispartofseriesمج.28 ، ع.5;ص.ص. 699 - 683-
dc.subjectالتقييمen_US
dc.subjectالإدارة التربويةen_US
dc.subjectالحوكمةen_US
dc.subjectالحوكمة الرشيدةen_US
dc.subjectالمؤسسات التربويةen_US
dc.subjectأساتذة التعليم الثانويen_US
dc.subjectevaluationen_US
dc.subjectEducational Administrationen_US
dc.subjectgovernanceen_US
dc.subjectgooden_US
dc.subjectgovernanceen_US
dc.subjecteducational institutionsen_US
dc.subjectsecondary school teachersen_US
dc.title- تقييم مدى تطبيق الإدارة التربوية الجزائرية لمبادئ الحوكمة الرشيدة - دراسة تطبيقية على مستوى بعض مؤسسات التعليم الثانوي بجيجلen_US
dc.title.alternativeAssessing The Implementation of Good Governance Principles in Algerian Educational Management –An Empirical Study on Selected Secondary Schools in Jijel-en_US
dc.typeArticleen_US
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.