Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6231
Title: جودة مخرجات التعليم العالي من وجهة نظر هيئة التدريس دراسة ميدانية بكلية العلوم الانسانية والاجتماعية جامعة 8 ماي 1945 قالمة
Other Titles: The quality of higher education outcomes from the point of view of the teaching staff – A field study at the Faculty of Humanities and Social Sciences, University of May 8, 1945, Guelma
Authors: حياة, بوبلوطة
مرعب, فرحان ماهر
Keywords: التعليم
جودة التعليم
هيئة التدريس
مخرجات التعليم العالي
Education
quality of education
teaching staff
higher education outcomes
Issue Date: 15-Mar-2024
Publisher: كلية أصول الدين جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية قسنطينة
Citation: مقال منشور في مجلة المعيار
Series/Report no.: مج.28، ع.2 (رت 76);ص.ص. 616-633
Abstract: هدفت دراستنا إلى التعرف على المستوى النوعي للخريجين بجامعة 8 ماي 1945 قالمة من وجهة نظر هيئة التدريس، وقد اجريت الدراسة على عينة من اساتذة كلية العلوم الانسانية والاجتماعية بجامعة قالمة موسم 2022-2023، وانتهجنا في دراستنا المنهج الوصفي التحليلي، وتم جمع البيانات عن طريق الاستبيان، وقد خلصت دراستنا إلى ما يلي: جاء مستوى المهارات المعرفية، المهارات الاتصالية المهارات التقنية بنسبة متوسطة، فيما جاء محور البحوث المنجزة مرتفع عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية في مستوى مؤشرات الجودة تبعا لمتغير الجنس والرتبة الوظيفية. Our study aimed to identify the qualitative level of graduates at the University of 8May, 1945 Guelma from the point of view of the teaching staff. The level of cognitive skills, communication skills, and technical skills was medium, while the axis of the research was high. Also, there were no statistically significant differences in the level of quality indicators according to the variables of gender and job rank.
URI: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6231
ISSN: 1112-4377
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.