Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6256
Title: مبادئ التربية الحسنة في ضوء نماذج من القصص القرآني
Other Titles: The Principles of Good Upbringing in Light of Examples from Quranic Stories
Authors: مريم, بوعافية
ريمة, بوالريحان
Keywords: التربية الحسنة
الطفل
القصص القرآني
Good upbringing
child
Quranic stories
Issue Date: 15-Mar-2024
Publisher: كلية أصول الدين جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية قسنطينة
Citation: مقال منشور في مجلة المعيار
Series/Report no.: مج.28، ع.2 (رت 76);ص.ص. 15-30
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور القصص القرآني في التربية الحسنة، مع التنبيه إلى منهج القرآن الكريم في بث القيم والفضائل في النفوس، من خلال استنباط أهم المبادئ التربوية التي نستشفها من بعض قصص القرآن الكريم مثل قصة "امرأة عمران" وقصة "هاجر" وقصة "لقمان" عليهم السلام، مع بيان تطبيقاتها التربوية في حياة بني البشر عموما. وقد توصلنا من خلال هذا البحث إلى أن آيات القصص القرآني رسمت الطريق الأمثل في تربية النشء وبث القيم، حيث جمعت الكثير من المبادئ التربوية التي يحسن بالمربين اعتمادها في سبيل تربية ناجحة، باعتبارها أقوم منهج وأفضل سبيل يستطيع الطفل الاستمداد منه والأخذ به، للنجاح الدنيوي والأخروي. This study aims to highlight the role of Quranic stories in good upbringing, while emphasizing the methodology of the Quran in instilling values and virtues in souls, by deducing the most important educational principles that we can derive from some Quranic stories such as the story of "the family of Imran," the story of "Hagar," and the story of "Luqman" peace be upon them, along with explaining their educational applications in the lives of humans in general. Through this research, we have concluded that the verses of Quranic stories have outlined the optimal path in raising children and instilling values, as they have gathered many educational principles that educators should adopt for successful upbringing, considering it the best method and the best way for children to draw from and follow for success in both worldly and hereafter endeavors.
URI: http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6256
ISSN: 1112-4377
Appears in Collections:مجلة المعيار



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.