Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6259| Title: | الوعي الفونولوجي عند التلاميذ زارعي القوقعة المدمجين في أقسام خاصة في المدارس الابتدائية |
| Other Titles: | Phonological awareness implant students integrated into special classes in primary schools |
| Authors: | سعاد, قروج صونيا, عواج |
| Keywords: | الصمم الزرع القوقعي الوعي الفونولوجي التلميذ الأصم المدمج Deafness Cochlear implant Phonological awareness Integrated Deaf student |
| Issue Date: | 1-Jun-2025 |
| Publisher: | كلية أصول الدين - جامعة الأمير عبد القادر للعلوم الإسلامية |
| Citation: | مقال منشور في مجلة المعيار |
| Series/Report no.: | مج. 29، ع. 3;ص.ص. 644-656 |
| Abstract: | هدفت الدراسة إلى معرفة مستوى الوعي الفونولوجي لدى التلاميذ زارعي القوقعة المدمجين في الأقسام الخاصة في المدارس الابتدائية، حيث تمثلت عينة الدراسة في ستة تلاميذ زارعي القوقعة السنة الرابعة والخامسة ابتدائي والمدمجين في كل من سطيف والعلمة، اعتمدت الباحثتان على المنهج الوصفي، وتم تطبيق اختبار الوعي الفونولوجي للتلاميذ المعاقين سمعيا الذي تم إعداده من قبل الباحثتان وقد توصلت الدراسة إلى أن التلاميذ زارعي القوقعة المدمجين يتميزون بمستويات مختلفة في مهارات الوعي الفونولوجي، أي يوجد تلاميذ يعانون من صعوبات في الوعي الفونولوجي ويوجد أيضا تلاميذ زارعي القوقعة يتميزون بقدرات جيدة في الوعي الفونولوجي كأقرانهم من التلاميذ ذوي السمع الطبيعي The study aimed to know the level of phonological awareness among cochlear implant students integrated in special sections in primary schools, where the study sample consisted of six cochlear implant students in the fourth and fifth year of primary school and integrated in both Setif and Alama, the two researchers adopted the descriptive method of case study method, and applied the phonological awareness test for hearing impaired students prepared by researchers. the study found that cochlear implant students are characterized by different levels in phonological awareness skills. That is, there are students with difficulties in phonological awareness and there are also cochlear implant students with good abilities in phonological awareness as their peers with normal hearing. |
| URI: | http://dspace.univ-emir-constantine.edu.dz/jspui/handle/123456789/6259 |
| Appears in Collections: | مجلة المعيار |
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| الوعي-الفونولوجي-عند-التلاميذ-زارعي-القوقعة-المدمجين-في-أقسام-خاصة-في-المدارس-الابتدائية.pdf | 1,1 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.